Księga dżungli

Księga dżungli


ksiega 6
Scenariusz na podstawie Rudyarda Kiplinga: Bernd Ogrodnik poziom2KUP BILET

Reżyseria, scenografia, projekty lalek: Bernd Ogrodnik
Scenariusz (inspirowany powieścią Rudyarda Kiplinga): Bernd Ogrodnik
Muzyka: Lucjan Wesołowski
Asystent reżysera: Patryk Steczek

Obsada: Agata Butwiłowska, Patrycja Czyszpak-Pawlak, Katarzyna Pałka, Klaudia Kalinowska, Katarzyna Stanisz, Małgorzata Wolańska, Joanna Wiśniewska, Wojciech Kondzielnik, Szymon Nygard, Jan Tomasz Pieczątkowski, Marcin Sosiński, Wojciech Stagenalski, Patryk Steczek, Kamil Witaszak, Wojciech Schabowski

Pierwsza w Polsce realizacja teatralna światowej sławy mistrza lalkarstwa – Bernda Ogrodnika! Wszyscy aktorzy biorący udział w projekcie, unikatowe projekty marionetek, specjalne obrotowe sceny! Jedna z najbardziej wyczekiwanych premier tego sezonu, przygotowywana od kilku miesięcy, już na scenie Arlekina!


„Księga Dżungli” to jedna z najbardziej wyczekiwanych realizacji tego sezonu i ogromne przedsięwzięcie artystyczne. To kolejna propozycja specjalizującego się w marionetkach długoniciowych Teatru Lalek Arlekin w Łodzi. Jest to znana i uwielbiana przez dzieci na całym świecie opowieść o „ludzkim szczenięciu” Mowglim - chłopcu wychowanym przez wilki, żyjącym za pan brat ze zwierzętami w rządzącej się własnymi prawami indyjskiej dżungli.
To opowieść o przyjaźni, dojrzewaniu, mądrości i szacunku dla odwiecznych praw natury, która zostanie podana w niezwykle atrakcyjnej formie. W spektaklu bierze udział cały zespół teatru, a na jego potrzeby konstruowane są unikalne - rzeźbione, bardzo skomplikowane, nigdy przedtem nie stosowane w takiej postaci lalki, jak również specjalne obrotowe sceny.
Autorem inscenizacji jest mieszkający w Islandii, światowej sławy lalkarz, Bernd Ogrodnik, którego mistrzowski pokaz „Metamorfozy” można było oglądać w Łodzi w 2015 r. na pierwszym Festiwalu AnimArt. Międzynarodową sławę zyskał dzięki zaprojektowaniu marionetek, które zagrały w filmie „Strings” (polski tytuł to „Zemsta Habalończyka”). Muzykę do przedstawienia komponuje pochodzący z Łodzi, znany artysta-multiinstrumentalista, znawca muzyki hinduskiej - Lucjan Wesołowski.

PREMIERA – 29 kwietnia, godz. 19.00 

 ZDJĘCIA Z PRZEDSTAWIENIA


PRZEŁAMYWANIE GRANIC – Bernd Ogrodnik o swojej realizacji
(…) To, do czego zmierzamy w tym projekcie, to pokonywanie barier istniejących w teatrze marionetkowym, a nawet ogólnie w teatrze. Chcemy przełamać granice dotyczące przestrzeni, lalek, samego przedstawienia, a także barier tkwiących dotychczas w samych realizatorach...
W teatrze marionetkowym jest się zwykle ograniczonym w przestrzeni, grając w obrębie dwóch, zawieszonych nad sceną mostów. W „Księdze dżungli” mamy zamiar wyłamać się z tej ramy i zaprojektowaliśmy specjalną scenę obrotową, która pozwoli wszystkim aktorom wykorzystać całość głębokości przestrzeni. Dodaliśmy też centralny filar, który jest zakamuflowany jako drzewo, który również może utrzymać lalkarza i pozwolić lalkom wędrować głęboko w las…
Scena obrotowa pokrywa całą przestrzeń gry, a na jej szczycie znajdują się kolejne dwa obrotowe podesty. Brzmi to skomplikowanie i w rzeczywistości takie jest, ale dzięki takiemu rozwiązaniu otwieramy możliwości na nieograniczoną i zmienną liczbę miejsc wykorzystując zupełnie inaczej przestrzeń od tej, jaką dają tylko dwa mosty. Wprowadzi to jednocześnie efekt kinowy, bo nasze platformy będą się obracać nie tylko pomiędzy scenami, ale również w ich trakcie, i to zarówno ta duża scena, jak i dwie mniejsze. Aby uzyskać zamierzony cel musimy też grać lalkami z jak najdłuższymi nićmi, żeby widz mógł dostrzec jak największą głębokość pejzażu i sceny, bez ukazywania lalkarzy. Do uzyskania wrażenia „płynności” postaci w przestrzeni, zdecydowaliśmy się zatrudnić przy przedstawieniu cały zespół - aż 15 lalkarzy, którzy będą przekazywać sobie lalki, by stworzyć złudzenie wolności wszystkich postaci poruszających się w przestrzeni.
Kolejny ograniczeniem, które próbujemy pokonać, to równa powierzchnia, po której zwykle poruszają się marionetki. W naszej scenografii mamy las, skały, ruiny – zatem teren nierówny, więc marionetki muszą być w stanie omijać przeszkody, wspinać się i przeskakiwać nad nimi. Dlatego niektóre z postaci zostały wyposażone w specjalne krzyżaki zaprojektowane przeze mnie dla potrzeb filmu Strings (polski tytuł „Zemsta Habalończyka” ), dające lalkom o wiele więcej możliwości ruchu. Naszym zamierzeniem jest usilnie osiągnąć jak najdokładniejsze i płynne ruchy lalek. Chcemy żeby widz dosłownie zobaczył jak oddychają na scenie i jak prowadzą samodzielne życie, a nie tylko przechodzą z jednego miejsca na drugie, obrazując wypowiadane słowa aktorów…
Techniczne wyzwania takich produkcji są, co oczywiste, obarczone sporym ryzykiem, więc dziś jeszcze nie wiemy, jaki będzie efekt finalny i jaki sukces osiągniemy w tworzeniu ruchu i życia, którego poszukujemy. Niemniej jednak, moim celem jest, aby poprzez cały nasz wspólny proces tworzenia – każdy – począwszy od budującego lalkę, aż po lalkarza – wyniósł(ale i wniósł) do tej produkcji coś nowego, nauczył się nowych technik i sposobów na wzbogacenie tej formy artystycznej.


BERND OGRODNIK

Bernd Ogrodnik MMistrz lalkarstwa, projektant lalek, Dyrektor Artystyczny „Worlds of Puppets”, wybitna postać sztuki lalkarskiej. Jest dyrektorem artystycznym i współzałożycielem Islandzkiego Centrum Sztuki Lalkarskiej i pełni funkcję Mistrza-Lalkarza Teatru Narodowego Islandii. Jako artysta ze swoimi mistrzowskimi pokazami, ale także jako reżyser, uczestnik międzynarodowych festiwali, wykładowca na uniwersytetach, sympozjach i konferencjach, występował na wszystkich kontynentach - w Europie, Kanadzie, Afryce, obu Amerykach, na Bliskim Wschodzie i w Azji. Gra, animuje, reżyseruje i tworzy - marionetki, kukiełki oraz maski dla teatrów i oper na całym świecie. Wiele z jego projektów powstało do produkcji komercyjnych - reklam, telewizji i filmów, wiele znajduje się też w kolekcjach dzieł sztuki i w muzeach. 
Bernd Ogrodnik zyskał sławę i uznanie na całym świecie dzięki swojej przełomowej pracy jako twórca i animator filmu „Zemsta Habalończyka” (tytuł oryginalny „Strings”), który wyświetlano w kinach na całym świecie, i który nagrodzono dziesiątkami nominacji i nagród na międzynarodowych festiwalach filmowych.

 

LUCJAN WESOŁOWSKI

09Muzyk, multiinstrumentalista. Zajmuje się muzyką od piętnastego roku życia. Śpiewa, gra na gitarze, gitarze basowej, sitarze, cytrze, mandoli, bouzouki, instrumentach perkusyjnych, fletach bambusowych i prostych oraz różnych etnicznych instrumentach strunowych (saz, czonguri, panduri itd.). Komponuje piosenki i muzykę instrumentalną, zwłaszcza medytacyjną, relaksacyjną i w stylu World Music.
Prowadzi zespół Orientacja na Orient (w Polsce) i The Lucyan Group (we Włoszech, gdzie mieszka na stale). Jest członkiem zespołu Shakti Vilas, który wykonuje indyjskie pieśni duchowe bajan oraz nauczycielem w prywatnej szkole muzycznej w Weronie (Accademia di Musica Moderna).

Lalki i dekoracje zostały wykonane w pracowniach Teatru Lalek Arlekin przez: Angelikę Brzostowską-Pociechę, Małgorzatę Górną-Saniternik, Annę Jędraszczyk, Renatę Krawczyk, Marcina Czajkowskiego, Krzysztofa Dulnego, Wojtka Konickiego, Andrzeja Tadeusiaka, Adama Frankiewicza oraz Patryka Steczka, Mateusza Śliwińskiego, Mateusza Skulimowskiego, Marzenę Staniecką, Beatę Jarmuż-Sochę, Annę Szcześniak, Grzegorza Deptulskiego, Michalinę Musialik i Justynę Pazdan pod kierownictwem Iwony Brzezińskiej. 

 PLAKAT (*jpg)

PRZYGOTOWANIA DO PREMIERY :)