Kolejną prapremierą rozpoczyna jesień Teatr Lalek Arlekin. Po „Królu Bawełny” przyszedł czas na spektakl dla najmłodszych widzów. Tym razem teatr wziął na warsztat „Wielkiego Złego Lisa” - bestsellerowy komiks autorstwa Benjamina Rennera, którego hitowa filmowa ekranizacja została nagrodzona Cezarem. Spektakl będzie też wyjątkowy z innego względu - wszystkie lalki do niego – zaprojektowały… dzieci, a pracownie Arlekina wykonały na ich podstawie bohaterów przedstawienia.
„Wielki Zły Lis” będzie światową prapremierą teatralną na podstawie bestsellerowego komiksu pod tym samym tytułem, autorstwa Benjamina Rennera. Książkę w Polsce wydało wydawnictwo „Kultura Gniewu” w swojej serii dla dzieci i młodzieży „Krótkie Gatki”. Komiks był jedną z najpopularniejszych francuskich książek ostatnich lat. Otrzymał nagrodę dla najlepszego albumu dla dzieci na festiwalu w Angoulême a także doczekał się filmowej adaptacji, która została nagrodzona Cezarem, francuskim odpowiednikiem Oscara, dla najlepszej animacji.
- Mimo sławy książki, przygotowując spektakl nie czuliśmy obciążenia. Dla nas silnym bodźcem i inspiracją było to, że tworzymy go zupełnie „innym charakterem pisma”. Postawiliśmy
w scenografii na dziecięcą wyobraźnię, która wymusiła na nas zupełnie inną poetykę i plastykę tej historii. Jest ona tak charakterystyczna, że mogliśmy się spokojnie odbić od popularności komiksu i filmu. – mówi o realizacji jej reżyserka Agata Kucińska.
Wykorzystane w spektaklu lalki zostały zaprojektowane wg dziecięcych rysunków, wyłonionych w ramach konkursu scenograficznego na projekt lalki teatralnej, który teatr organizował wiosną. Wszystkie projekty z resztą zostały wykonane w dwóch egzemplarzach – dla teatru, na scenę oraz dla młodych scenografów, którzy otrzymają swój egzemplarz na premierze.
- Praca z tak zaprojektowanymi lalkami była dla nas totalnym wyzwaniem i jest zupełnie inna od wszystkich poprzednich. Te lalki pełne są cudownej niedoskonałości i dziecięcej nieporadności, co wymusiło na realizatorach i aktorach przeniknięcie tej niedoskonałości do konwencji i wykorzystania jej jako atutu. – dodaje Agata Kucińska.
Historia porusza wiele ważkich, jednocześnie współczesnych i ponadczasowych tematów, jak przyjaźń, poszukiwanie swojej tożsamości i swojego miejsca w świecie, a także poświęcenie czy nieograniczona moc miłości. Tytułowy wielki, zły lis wprawdzie bardzo chciałby siać postrach i trząść całym lasem, jednak zupełnie mu to nie wychodzi. Przez całkowity brak umiejętności łowieckich, każda próba polowania kończy się fiaskiem
i upokorzeniem, a sam lis jest pośmiewiskiem całej okolicy, szczególnie kur. Bezradny i wciąż głodny, bo ile można jeść samą rzepę, daje się namówić prawdziwemu drapieżnikowi, wilkowi, na z pozoru genialny plan. Po co polować na kury i ryzykować życie, skoro można ukraść same jajka, a następnie odchować pisklaki, żeby zrobiły się tłuściutkie, i …! Jednak to, co w teorii brzmi dobrze, w praktyce okazuje się bardzo trudne, a w spektaklu na podstawie komiksu Rennera - także niesłychanie zabawne.
- W historii o „Wielkim Złym Lisie” ujęło nas szczególnie to, jak niechcący i bezwiednie rodzi się miłość. Jak pomimo tego, że jest ogromny rozdźwięk pomiędzy podszeptami umysłu
i serca naszego bohatera, to ostatecznie prawda i serce wygrywają. – mówią realizatorzy.
Premiera już 23 października na Scenie Kameralnej Teatru Lalek Arlekin. Spektakl zostanie zagrany premierowo dwukrotnie - o godz. 16 i 19 a także w niedzielę. Później widzowie będą mogli go oglądać do 4 listopada.
WIELKI ZŁY LIS
na podstawie komiksu Benjamina Rennera
w tłumaczeniu Krzysztofa Umińskiego
REALIZATORZY
Reżyseria: Agata Kucińska
Adaptacja: Magda Żarnecka
Scenografia: Anna Chadaj
Projekty lalek: Larysa Staszczyk (kura), Bartłomiej Kapusta (kurczaki), Malwina Kapusta (lis), Julia Wasiela (pies), Zofia Fabijanowska (królik), Maria Fabijanowska (świnia) a także pozakonkursowo Iga Kujawska (wilk)
Asystentka reżyserki: Adrianna Maliszewska
OBSADA
Lis - Kamil Witaszak
Wilk - Adrianna Maliszewska
Kura - Klaudia Kalinowska
Pies - Wojciech Schabowski
Kurczaczki - Klaudia Kalinowska, Adrianna Maliszewska, Wojciech Schabowski
Świnia - Adrianna Maliszewska
Królik - Adrianna Maliszewska, Klaudia Kalinowska
Wściekłe kury - Adrianna Maliszewska, Wojciech Schabowski, Kamil Witaszak
Ptaszek - Wojciech Schabowski
***
Spektakl jest realizowany w ramach projektu „Wielki Zły Lis” dzięki dofinansowaniu
z budżetu Miasta Łodzi.
Patronat nad wydarzeniem objął Ośrodek Alliance Francaise – Łódź.
Partnerami prapremiery są także: wydawnictwo Kultura Gniewu, Chatka Ech oraz sieć E.Leclerc.
Czas trwania: 60 minut
Przedstawienie przeznaczone będzie dla widzów w wieku 5 +.
REALIZATORZY:
AGATA KUCIŃSKA – REŻYSERIA
Aktorka, reżyserka, pedagog. Rocznik ’81, wrocławianka. Jest absolwentką PWST im. Ludwika Solskiego w Krakowie – Wydziału Lalkarskiego we Wrocławiu. Zaraz po studiach podjęła pracę w macierzystej szkole teatralnej, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora nadzwyczajnego oraz we Wrocławskim Teatrze Lalek jako aktorka. Od 2002 r. współpracuje
z wrocławskim niezależnym teatrem Ad Spectatores. Tu wzięła udział w ponad
20 premierach, a także zrealizować swoje dwa monodramy lalkowe „Sny” i obsypane nagrodami „Żywoty świętych osiedlowych”. Ponadto reżyseruje spektakle w różnych teatrach w Polsce. Na swoim koncie ma realizacje w Teatrze Animacji w Jeleniej Górze, Wrocławskim Teatrze Lalek, Teatrze Baj w Warszawie i Opolskim Teatrze Lalek. Współrealizowała przedstawienia z udziałem lalek w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz Teatrze Powszechnym w Warszawie. Jej najnowsze kreacje to główne role w spektaklach "Motyl" Marcina Libera oraz "Blaszany Bębenek" Wojciecha Kościelniaka.
ANNA CHADAJ – SCENOGRAFIA
Scenografka, kostiumolog. Rocznik`80. Studiowała na Wydziale Rzeźby oraz na Wydziale Scenografii na ASP w Warszawie, na której obroniła dyplom z wyróżnieniem w 2006 r. Tworzy scenografie i kostiumy do spektakli w teatrach dramatycznych, muzycznych, operach oraz teatrach lalek Współpracowała min. z Teatrem Wielkim w Łodzi, Operą i Filharmonią Podlaską w Białymstoku, Operą Bałtycką w Gdańsku, Teatrem Muzycznym Capitol we Wrocławiu, Teatrem Rozrywki w Chorzowie, Teatrem Muzycznym w Poznaniu, Teatrem Syrena w Warszawie i Teatrem Muzycznym w Łodzi, Teatrem im. Stefana Jaracza w Łodzi, Teatrem im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu, Teatrem Bagatela w Krakowie, Teatrem im. Stefana Jaracza w Olsztynie, Wrocławskim Teatrem Lalek, Teatrem Lalek Banialuka w Bielsku Białej, Teatrem Pinokio w Łodzi, Teatrem Lalki i Aktora „Kubuś” w Kielcach, Teatrem Lalki i Aktora w Wałbrzychu, Zdrojowym Teatrem Animacji w Jeleniej Górze, Teatrem Maska w Rzeszowie czy Białostockim Teatrem Lalek.
W 2019 roku została laureatką Nagrody im. Teresy Roszkowskiej przyznawaną przez Fundację im. Leona Schillera i Polski Ośrodek ITI młodym scenografom, którzy zajmują wyróżniające się miejsce w sztukach widowiskowych. W 2015 roku była jedną z osób reprezentujących Polskę na wystawie podsumowującej 25-lecie kostiumografii światowej na quadrienalle scenograficznym w Pradze oraz na Costume Design at the Turn of The Century: 1990-2015 w Moskwie. Jest także autorką kostiumów Ceremonii Otwarcia Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Ma w swoim dorobku ponad 45 realizacji teatralnych.
MAGDA ŻARNECKA – ADAPTACJA
Dramatopisarka, dramaturg, autorka tekstów piosenek. specjalistka ds. literackich w Teatrze Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi. Debiutowała scenariuszem do spektaklu „Brzydkie kaczątko” w Teatrze Lalki i Aktora w Wałbrzychu w 2013 roku. Od tamtej pory jej teksty realizowało wiele innych polskich teatrów, m.in. Teatr Lalek Arlekin i Teatr Pinokio w Łodzi, Lubuski Teatr w Zielonej Górze, Teatr Animacji w Poznaniu, Teatr Miejski w Gliwicach, Teatr Maska w Rzeszowie, Zdrojowy Teatr Animacji w Jeleniej Górze, Teatr im. Andersena w Lublinie. Współpracowała także z Teatrem Polonia i Teatrem PAPAHEMA w Warszawie oraz z norweskim Open Window Theatre. Główne obszary jej zainteresowań to podejmujące trudne tematy realizacje familijne. Działa również w nurcie teatru offowego, poruszając tematykę praw człowieka i podejmując tematy tabu. Laureatka Nagrody w Konkursie na Sztukę Dla Dzieci i Młodzieży (2018) za tekst „Niewidzialna” (współautorstwo z P. Jaszczakiem). Spektakl na podstawie jej tekstu „Słowik i Babka Natura” z Teatru im. H. Ch. Andersena w Lublinie otrzymał Nagrodę Jury Dziecięcego na V Festiwalu Małych Prapremier 2021 w Wałbrzychu.
ZAPRASZAMY!